Pető-módszer (konduktív pedagógia):
Dr. Pető András az 1940-es években hozta létre a központi idegrendszeri károsodás következtében mozgássérült személyek helyreállítását célzó konduktív pedagógiai rendszert, amelyet az általa vezetett intézet alkalmazott először.A konduktív nevelési rendszer lehetőséget ad a személyiség minden oldalú kibontakoztatására és ugyanakkor lehetővé teszi a társakkal - csoportban történő - együttműködést is, előkészít a valódi integrációra. Alapgondolata, hogy a központi idegrendszer a károsodások ellenére is rendelkezik tartalékokkal, új kapcsolatok kiépítésének lehetőségével, amelyek a tanulási-tanítási folyamat megfelelő vezérlésével mozgósíthatóak.A konduktor főiskolai végzettséggel rendelkező speciális szakember, aki a rendszer helyreállító-nevelési-oktatási folyamatának kulcsembere.A konduktív nevelés célja az adott, ismert és elérhető egészséges (többségi) társadalomba való beilleszkedés elérése azok számára, akik ezt a formát választ(hat)ják.
www.peto.hu
Ayeres-terápia (szenzoros integrációs terápia):
A szenzoros integrációs terápia olyan módszer, amely a benne résztvevő gyermeknek izgalmas játéklehetőségeket nyújt, olyanokat, amelyek segítségével éretlen vagy egyes területeken nem kellően differenciált működésű idegrendszerüket saját aktív részvételükkel, önszántukból, egyéni utakon járva fejleszthetik. Tehát nem egy meghatározott, beszabályozott tréning, hanem változatos, sokféle tevékenységet felkínáló, a gyerek számára örömet okozó játékfolyamat. Eszközei:óriáslabdák, guruló hengerek, kötéllétrák, függőhálók, forgó és egyensúlyozó tányérok, deszkák, hinták, valamint rongyok, papírdobozok, kefék és szivacsok. Tehát csupa olyan játékszer, amely az egyensúlyi és a tapintásos érzékelés számára nyújt ingereket.
A szenzomotoros fejlesztő program három fontos részterület fejlesztését végzi:
1. Finommotrika fejlesztése
2. Nagymozgások fejlesztése
3. A testi tudatosság és utánzás.
A túlingerlést kerülni kell, mert ennek következtében a gyermek magatartása izgatottá válhat. A stimulációt passzív vagy aktív mozgásformákhoz kapcsoljuk, de az ingerlést változatos mozgás-játékokba is beépíthetjük.
A vesztibuláris stimulációval a gyermek igényeihez teljes mértékben alkalmazkodnunk kell. Van, aki eros ingerlést kíván, van, akibol a vesztibuláris ingerlés, eros szorongás, elutasítást vált ki. Különbözo helyzetekben lehet végezni, az eszközök adta lehetoségek kihasználásával.A primitív poszturális /testtartási/ reflexek gátlása.A terápiában az egyik legnehezebb feladat a primitív poszturális reflexek integrációja. Ezek maradvány tünete a legtartósabb az idegrendszerben, s ennek következtében az egyensúlyi reakciók fejlodése is lelassul. Az integrációt a primitív poszturális reflexek elnyomásán keresztül valósítjuk meg. A gyermeket olyan pozícióba hozzuk, amely kikényszeríti az antagonista izmok kontrakcióját. A tartásreflexek integrációja az izomtónus normalizálását is elosegíti. A poszturális reflexek javítását szolgáló játékok elosegítik a test-feszülés és elernyedés tudatos észlelését.Az egyensúlyi reakciók fejlesztése.Az állás, a felvett testhelyzet megtartása, az egyensúly tartása és az előremozgást biztosító mechanizmusok nem tudatosak, hanem automatizáltak. Integrációjuk foleg a középagy területén történik. Fontos a test hossztengelye körüli forgás, ugyanis ez gyakran hiányos az egyensúly-problémás gyerekeknél. Fontos annak az elemzése, hogy a forgás indítása fejjel vagy törzzsel történik, szükség lehet ennek korrigálására is. A forgás törzzsel való indítása jelzi, hogy a TNR / Tónusos Nyaki Reakció / gátlása nem megfelelo, a fordulás irányát nem tudja tartani. A forgás fejjel való indításában segítséget adunk. További eszközök pl.: óriás labda, gördeszka, billeno lap, kötél, rugós deszka, gólyaláb stb.A szemmozgások normalizálása.Ayres szerint azok a testhelyzetek, amelyek a nyaki izmok összehúzódását serkentik, igen hatékonyak lehetnek a látás normalizálásában. A gyorsuló és lassuló téri mozgások során- a fej stabilizációjához- minden nyaki izomnak erosen össze kell húzódnia. A propriocepció szenzoros bemenetei speciális kapcsolatban vannak a poszturális válaszokkal, amelyek a szemmozgásokra is hatást gyakorolnak. Feltételezheto, hogy a poszturális szabályozással az agytörzsi és kérgi okuláris rendszerek muködését fokozzuk.A test két oldalának integrálása-bilaterális integráció.A magasabb fokozatokra csak akkor célszeru továbblépni, ha a két testfél együttes használata bekövetkezett, hiszen ennek hiányában a gyermek nem tudja teljesíteni a feladatokat. Ha az integráció létrejött, olyan helyzeteket és játékokat ajánlunk fel, amelyek képessé teszik ot a két agyfélteke további integrációjának elosegítésére.Az integráció korai szakaszában az alsó és felso végtagokkal egyidejuleg azonos mozgásokat végeztetünk.
http://www.doki.net/tarsasag/gyermekneurologia/upload/gyermekneurologia/document/mgyigyit_szenzoros_integracios_terapia_20050517.htm
Hippoterápia , gyógylovaglás
HIPPOTERÁPIA: Főként az egészségügyben, leginkább gyógytornászok, (gyógypedagógusok) által alkalmazott, kiegészítő, egyéni terápiás eljárás a tartási és mozgás funkciók javítása, korrekciója érdekében. A hippoterápia orvosi indikáció alapján történő neurofiziológiai gyógytorna kezelés, általában lépésben vezetett lovon végzik.
GYÓGYPEDAGÓGIAI LOVAGLÁS ÉS LOVASTERÁPIA: A ló, a lovaglás és a lóval való foglalkozás hatásait felhasználva fejlesztő, nevelő célzatú- komplex hatást kiváltó egyéni, vagy csoportos foglalkozás, mely alkalmas értelmileg akadályozott, tanulásban akadályozott, autista, hiperaktív, látás és hallássérült, részképességzavaros, illetve magatartásproblémás páciensek kezelésére. A terápiát szakképzett gyógypedagógus- lovasterapeuta vezeti, és a foglalkozás során egyéni elbírálás alapján felhasználható a ló bármely jármódja. A terápia magába foglalja a lovaglást, a lovastornát, a lógondozást a lovaglás történhet vezetve, futószáron, vagy önállóan.
A lovasterápia hatásai:
Mozgásterápiás szempontból
-
a kóros izomtónus szabályozása
-
a mozgás érzékelés javulása
-
a testséma fejlődése
-
az egyensúly, koordináció javulása
-
fejkontroll, törzskontroll javulása
Pedagógiai-gyógypedagógiai- pszichológiai szempontból
-
figyelem, gondolkodás fejlődése
-
élmény és tapasztalati kör bővülése
-
önbizalom, függetlenség, önkifejezés, életöröm megjelenése
-
motiváció fejlődése
-
emocionális fejlődés
www.hippoterapia.hu
Nazarov műtét:
Dr. Igor Nazarov által végzett műtét Barcelonában. Az eljárás neve: Miotenofasciotomia (szövetbemetszés)
Nagyon picike szikével a feszességet okozó izmok tapadási helyén ejtenek bemetszést, de nem metszenek inakat. A műtét kb. 30-45 perces, maszkos altatást (nem mélyaltatás) alkalmazva történik. 1 műtéttel ,azaz összesen 1 alkalommal az egész testet kezelésbe veszik. 5-6 napig kell kint tartózkodni. A műtét után 3 hét teljes tehermentesítés, majd szépen lassan fokozatosan lehetne passzívan mozgatni a beteget, a teljes rehabilitáció kb 3 hónap, de minden a betegtől függ. Nagyon fontos szerepe van a műtét utáni időszakban a gyógytornának, gyógytornásznak, hiszen egy sérült gyermeknél 3 hónap kihagyás iszonyat sok idő. Valószínű, hogy nagyon sok dolgot újra meg kell tanulnia, ezek után már úgy ahogy azt mindenki más is csinálja.
http://cinamed.es/
http://www.cinamed.es/fra/
Tovább⇒
|